Een geslaagde fotoreportage

Ultimate Responsive Image Slider Plugin Powered By Weblizar

Met een fotoreportage vertel je een verhaal. Een verhaal dat uitnodigt, inspireert, reacties oplevert of emoties losmaakt. En of je nou een bruiloft fotografeert, een symposium, of, zoals hier, laat zien hoe een overheidsorganisatie samenwerkt met studenten van een hogeschool, ik streef altijd naar het beste verhaal. Mensen vragen me wel eens hoe ik dat doe. Nou, zo:

1.Wat wil de klant zien? Dat weet ik in theorie al, uit de briefing. Maar nu is de dag daar en sta ik klaar met m’n camera. Dan houd ik steeds in mijn achterhoofd: wat wil mijn opdrachtgever zien? Het is namelijk niet míjn reportage. Ik probeer de gebeurtenissen door de ogen van de klant te zien. Wat vindt die belangrijk?

2.Kijken, kijken en nog eens kijken. Wat gebeurt er? Ik zoek de momenten op. Blije gezichten, verbaasde gezichten, spanning, concentratie, een handbeweging. Kleine verhalen zijn ook mooi en kleuren de fotoreportage in. Dat geeft meerwaarde en zorgt ervoor dat de serie verder gaat dan puur registreren.

3.Een tip die ik vaak aan beginnende fotografen geef: ken je techniek. Situaties veranderen snel. Beheers je de autofocus? Snap je wat de beste belichting is? Het is de kunst dat allemaal snel genoeg in te stellen.

4.De flitser laat ik thuis, ik werk bij bestaand licht. Moderne camera’s kunnen met hun hoge ISO-waardes ook in het halfdonker nog prima beelden maken. Zo blijft de sfeer behouden.

5.Ik ben onopvallend. Ik doe m’n werk zonder in de weg te lopen of onnodig de aandacht te trekken.

6.Ik ben opvallend. Soms moet je vlak bij de actie zijn en wél even dat podium op klimmen. Dan zeg ik tegen mezelf: niet te bescheiden, je bent ingehuurd om alles vast te leggen.

7.Het is geen journalistiek, het is een fotoreportage in opdracht van een bedrijf of organisatie. Dan mag je af en toe ook regisseren. Ik vraag dan bijvoorbeeld of mensen even ergens anders willen gaan staan. Of ik haal storende voorwerpen weg.

8.Bij reportages moet je niet overdrijven met apparatuur. Ik denk vooraf goed na over wat ik nodig heb en laat de rest thuis. Scheelt ook een hoop sjouwwerk!

9.Mijn doel is altijd de beelden snel af te leveren. In een overzichtelijke serie, opdrachtgevers zitten niet te wachten op honderden foto’s van dezelfde gebeurtenis. Dus ook in de laatste fase ben ik mij ervan bewust: wat wil de klant zien?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *